donderdag 3 oktober 2013

Vijf creatieve arbeidsvoorwaarden in crisistijd

Door de crisis zitten veel bedrijven in financieel zwaar weer, wat gevolgen heeft voor de salarishuishouding. Het tekort aan geldelijke beloning proberen veel werkgevers te compenseren door het aanbieden van exotische secundaire arbeidsvoorwaarden. Medewerkers begrijpen weliswaar vaak wel dat een loonsverhoging niet mogelijk is, maar hebben wel behoefte aan een vorm van waardering.
Het CRF instituut is een onafhankelijk certificeringsinstituut dat koplopers op het gebied van Human  Resources identificeert. Jaarlijks evalueert CRF van honderden bedrijven over de hele wereld hun HR beleid en arbeidsvoorwaarden. Hieronder de meest opmerkelijke trends die zij het afgelopen jaar tegen zijn gekomen op dit gebied:

  1. Een cursus ouderschapsvaardigheden. Werknemers zitten beter in hun vel als thuis alles op rolletjes loopt. Daarom bieden bedrijven steeds vaker cursussen aan die hun medewerkers helpt een goede vader of moeder te zijn.
  2. Sommige bedrijven gaan een stapje verder en denken actief mee met de vrije tijdsbesteding van hun mensen. Zo zijn er bedrijven die cursussen aanbieden om mensen te helpen aan een geschikte hobby.
  3. Andere bedrijven kiezen ervoor het mensen makkelijk te maken hun hobby op het werk uit te oefenen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een klimmuur op kantoor.
  4. Gezondheid komt ook steeds centraler staan. Bedrijven bieden steeds vaker uitgebreide check ups aan, waar zelfs ook SOA testen onder vallen. Ook zijn er bedrijven die bijvoorbeeld fysiotherapie of relaxerende  massages aan hun personeel aanbieden.
  5. In de tijden van crisis kunnen bedrijven hun medewerkers misschien minder betalen, maar ze kunnen er wel zorg voor dragen dat het loon wijselijk besteed wordt. Daarom bieden werkgevers steeds vaker financieel advies aan hun medewerkers aan. Ook advies over het wegwerken van schulden behoort tot de mogelijkheden.

Bron: HRpraktijk (2013), Vijf creatieve arbeidsvoorwaarden in crisistijd, Geraadpleegd op 23 september 2013, http://www.hrpraktijk.nl/topics/employee-benefits/nieuws/vijf-creatieve-arbeidsvoorwaarden-crisistijd 

Mijn visie
Het feit dat een werkgever aantoont belang te zien in het welzijn van zijn personeel is in mijn optiek een enorme boost voor de motivatie van werknemers. In deze tijd van economische onzekerheid kunnen deze creatieve arbeidsvoorwaarden werkelijk een oplossing zijn voor het tekort aan geldelijke beloning.
In mijn blog "Werknemers kritischer over loopbaanontwikkeling" is te lezen dat er steeds gerichter voor een loopbaan gekozen wordt. Als ik er dan vanuit ga dat mensen lekker op hun plek zitten binnen een organisatie en graag nog extra gemotiveerd worden door hun werkgever, denk ik dat dit soort betrokkenheid de juiste impact kan hebben. Het lijkt mij een prima voorbeeld van het Hawthorne-effect in de 21e eeuw.
Eerlijk is eerlijk, sommige dingen (zoals een klimmuur) zijn vergaand en er valt over te discussiƫren of de kosten de baten dekken, maar de moeite die een werkgever in deze principes steekt is alle lof waard.
Wat ik wellicht nog wel het mooiste vind van dit alles is de eenvoud van sommige ideeĆ«n en de brede toepasbaarheid. Van de vijf genoemde oplossingen, zijn er vier toe te passen op ieder te bedenken sector. 
Ik zeg: Out of the box, HR style!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten